At tage kontrol over dit arbejdsområde

Lad os se det i øjnene: det er hårdt at være “på” når du er på arbejde. Uanset hvor meget du bryde selv bedst lagt planer og tidsplaner ned; Sommetider virker det som om alle kræfter er imod dig. Du kan få afskrækket, trætte, frustreret og ufokuseret. Du kan bebrejde din chef, din ægtefælle, afbrydelser, computernedbrud, for meget arbejde, for lidt tid… listen bliver ved og ved.
Når det kommer helt ned til det, selv, nødt vi hver især til at tage ansvar for vores arbejdsmiljøer. Det er op til os at skabe stolthed og ekspertise på vores arbejdspladser. Vi skal tage ansvar for vores egen produktivitet, moral, kreativitet, motivation og sans for humor, som vi bringer til vores arbejde.
Du siger “men ting sker bare for at jeg har ingen kontrol over.” Det er sandt. “Ting” der vil ske, så det er dit job at komme op med forebyggelse og back-up katastrofeplaner. Afbrydelser og snafus behøver ikke at blive tilbageslag. Lister og tidsplaner gør verden gå rundt. Sørg for at prioritere, og notere et par ting, der kunne udskydes realistisk, hvis nødvendigt. Apropos realisme… være realistisk i estimeringen af hvor lang tid det vil tage dig til at gøre opgaver ved hånden.
Edb-vedligeholdelse kan gøre en stor forskel i at minimere nedetid. Regelmæssig virus scanner, firewalls, defragmentering og fil back-ups er afgørende for at bevare computer sundhed og velvære.
Der er et par velkendte organisatoriske tips værd at gentage. Min personlige favorit er ikke rører mail mere end én gang. Jeg sidder med mail på mit skrivebord, skraldespand på den ene side, cab-filen på den anden og huskesedler foran mig.
Hvis det er uønsket, kaste. Hvis du kan beskæftige sig med det lige nu, gør det, derefter kaste den eller tilføje en huskeseddel med oplysninger og fil det. Du ikke kommer til at beskæftige sig med det samme? Derefter klistret noter og fil det. IKKE blot tilføje det til en bunke på skrivebordet. Kan du fortælle bunker af papirer er min personlige Waterloo?
Min anden favorit er stående, når nogen kommer til min arbejdsplads. Det er ligegyldigt, hvem det er, eller hvad er grunden. Budskab til mig selv: Dette er min arbejdsplads og jeg er her til at arbejde. Hvis jeg ikke sidder, er chancer min gæst ikke vil sidde ned enten. Det er en smule mere høflig end bare fortsætte med at arbejde uden at se… og hvis du gør det, chancerne er gæsten vil stadig sidde.
Her er hvor en back-up plan er vigtigt. Det allerede har i dit hoved hvad du vil sige, hvis du bliver afbrudt. “Jeg har travlt i øjeblikket, kan du komme tilbage in___ minutter… timer”… uanset værker. “Ønsker du at lave en aftale?” “Jeg tager en pause at___, ønsker du at slutte sig til mig?” Og så videre.
Det virker endda når jeg arbejder på min computer derhjemme og katten kommer. Hun elsker at sidde på mine hænder på tastaturet! eller min lap, eller lige foran skærmen. Jeg står op (ingen lap) og jeg lave selv en aftale med hende (i mit eget sind selvfølgelig!) … at spille, fodre hende, se tv for et par minutter, så hun kan sidde på mit skød; nogle gange vi spiller fangst markøren i et par minutter… noget. Hun hurtigt blade eller krøller op et andet sted, hvis jeg ikke sidder.
Du kan tænke, at produktiviteten og organisation er meget lettere at tage ansvar for end motivation, moral, kreativitet og humor. Måske din chef stædigt nægter at give dig et raise, uanset hvor godt du gør dit arbejde. Måske jobbet er “lige og smalle” med plads til kreativitet og humor er ok i små doser, men ikke virkelig værdsat. Måske dens eget arbejde etik nagende på dig til at arbejde, arbejde, arbejde, ingen tid til leg. Måske dens din ægtefælle nagende du med penge bekymringer, eller føler sig overset.
Du nødt til at indse, at du skal være en sund, afbalanceret, tilfreds, og opfyldes menneske, du har brug for disse ting i dit liv. Snarere end blot gå til din chef og klager, skal du kreativt bringe dine egne forslag og løsninger til tabellen. Du har brug for din følelse af humor til at opretholde et sundt perspektiv. Evnen til at udtrykke dig kreativt er lige så vigtig som evnen til at støtte dig selv; så brainstorme med andre, forskning, dens op til dig at finde innovative løsninger. Du har brug for pauserne: 5 minutter; 15 minutter hver time eller to; weekenden; eller en rigtig ferie, så tag dem. Og hvis din ægtefælle misser du, tage på ferie sammen.
Hvis ligegyldigt hvor hårdt du prøver, kan du få styr på din livsstil, så er tid for dig at ændre den. Overveje en ny arbejdsplads, eller eventuelt blive din egen chef. Stolthed og ekspertise er op til dig. Det er dit liv.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *